Turbon uppfanns av den schweiziske ingenjören Alfred Büchi och hans patent på turbon blev giltig 1905. Men det var först i början på 1920-talet som man såg turboaggreraget börja användas, då användes det i ett dieselskepp samt i lokomotiv. När det gällde att använda turbon till vägfordon så var även det något som först skedde i Schweiz, det var nämligen lastbilsföretaget Saurer AG som först använde det till sina lastbilar.
Till en börjar så var det nästan enbart lastbilar som hade turboaggregat på sina motorer men efterhand började man använda montera det på personbilar. Det dröjde dock en bit ända in på 1970-talet innan det var ett antal märken att tala om som valde att lansera bilar med turbo och då användes det även på bensinmotorer och inte längre enbart på dieselmotorer.
Första svensktillverkade bilen med turbo
Den första svensktillverkade bilen med turbo var SAAB 99 Turbo som lanserades år 1978 och i Sverige så förknippas oftast SAAB fortfarande med turbo. SAAB här även varit med och påverkar utvecklingen av turbon till personbilar eftersom de på 1970-talet lyckades konstruera ett turboaggregat som fungerar mycket bättre på personbilar än vad de tidigare aggregaten gjorde.