I turboaggregat pumpas det upp ett tryck som begränsas av en ventil som kallas för wastegate. Wastegate är en variabel ventil som sitter före turbon och är det som reglerar avgastrycket. Vid ett visst förutbestämt värde så öppnas en ventil antingen av en tryckklocka eller en kolv och detta sker när laddtrycket har nått detta värde. Tryckklockan kallas för intern wastegate och en kolv kallas för extern wastegate. Tryckklockan förekommer oftare än en kolv och är placerad i turbons turbinhus den där är inbyggd. På en del fordon, exempelvis lastbilar så är det vanligt att det inte finns någon wastegate, det behövs helt enkelt ingen ventil eftersom den turbon är tillverkad för att vid maxvarvtalet på motorn kunna nå sitt maximala laddtryck.
Tekniska problem och lösningar
När en turbomotor varvas så byggs ett laddtryck upp om man sedan släpper på gasen för att exempelvis växla så stänger man gasspjället, då kan inte luftströmmen som kommer från turbon ta vägen någonstans och istället studsar den tillbaka mot gasspjället. Det leder till att det sker en tryckstöt tillbaka mot turbon och bidrar till att turbinen kraftigt bromsas ned, när turbinen sen ska leverera laddtryck igen så behöver den varva upp och detta kan ofta ge känslan av försämrad motorrespons. För att slippa det här så har man ofta monterat en ventil som kan släppa ut luftströmmen.